28 Ocak 2023 Cumartesi

Bir Garip Otobiyografi BCP OCAK

 




Blogları canlandırma projesine katılmak istedim bu sene. Her ay belirlenen bir temada izlenilen filmler, okunan  kitaplar olması çok teşvik edici. Bu ayın teması; gerçeğe dayanan olaylar ve otobiyografi. Otobiyografi,anılar, günlükler okumayı çok sevdiğim bir tür. Son üç yılda 16 tane anı-günlük-otobiyografi okumuşum. Bu ayın teması tam bana göreydi. Dikkatimi çeken bir yazarın hayatını okumak istedim ve sonunda Kurt Vonnegut' un otobiyografik romanı ''Hi Ho'' kitabını seçtim. Başlı başına ilginç bir yazar. Kendisi ile Ted'in şu videosu ile tanışmıştım. Hemen ilk kitabını okudum. Onun garipliği, sürrealist hikayeleri beni içine çekti. Abuk sabuk gördüğümüz rüyalar olur. Zaman akışkandır. Mekan ayaklarımız altında kayar ve sürekli değişir. Tüm olaylar kırılgandır ve gerçeklik ise bir bukalemun gibi değişkendir. İşte onun kitapları da öyle. Ama çoğu modern sanat eserinde insanı ister istemez içine düşüren bir dilemma var. Hani bir sergi de garip bir şey görürsünüz ve onun gerçekten saçma mı yoksa sanatsal bir şey mi olduğu hakkında ikileme düşersiniz. Kurt Vonnegut sizi o ikileme düşürmüyor. Tüm o karmaşa öylesine iyi geliyor ve öylesine anlamlı, eleştirel şeyler barındırıyor ki.

Kitaba gelecek olursak, tüm o garipliğini kitaba taşımış. "Bu, yazıp yazacağım en samimi otobiyografi. Ona şakşak diyeceğim. Çünkü abartılı ve gülünç. Tıpkı şakşak komedi filmleri -özellikle de şu eski Laurel ve Hardy'ninkiler- gibi.” cümlesi ile başlıyor kitap.

Kitap her ne kadar sözlerine böyle başlasa da yalnızca başlangıç kısmı olan 13 sayfada yaşamı ile ilgili kesitlere yer verilmiş. Kalan kısımda hayatımda okuduğum en eksantrik öyküye yer verilmiş. Fiziksel olarak farklı doğan William ve Eliza'yı ailesi istemez. Onlara genişçe çiftlik evinde bir hayat kurarlar. Yaş günlerinde ziyarete gelirler. Bu iki çocuk her ne kadar zihinsel özürlü zannedilse de üstün bir zekaya sahiptir. Evde bulunan devasa kütüphaneden kitaplar okur, bu eski çiftlik evinin gizli odalarını ve koridorlarını keşfederler. Bir sürü dil öğrenirler. (Kitaplar farklı dillerde yazılmıştır.) Ama dışarıda ki herkese akılsız taklidi yaparlar. Bunun sebebini şu şekilde açıklıyorlar:

"Düşünün: Bize bakan insanların yaşamlarının merkezindeydik. Eliza ve ben yardımsız ve sefil kalsak, hemen hepsi kendi gözlerinde kahraman Hristiyan kesilirlerdi. Eğer biz zeki ve kendimize yeterli olabilsek, onlar aşağılık, pasaklı yardımcılarımız olurlardı. Eğer biz dünyaya açılabilseydik, onlar apartmanlarını, renkli televizyonlarını, doktor ve hemşire unvanlarını ve yüksek ücretli işlerini kaybedeceklerdi. İşte bu nedenle, ilk günden beri, bizim böyle yardıma muhtaç kalmamız için binlerce kez dua ettiklerinden eminim. Başarmamızı umdukları tek bir gelişme vardı. Tuvalet eğitimli olmamızı tüm kalpleriyle istediler."

Fakat bir gün annesinin onlardan nefret ettiğini ve keşke minicik bile olsa zeka pırıltıları olmasını istediklerini duyarlar. Hal böyle olunca ikizler sabah kalkar ve artık zekalarını dış dünyaya göstermeye karar verir. Böylece olağandışı, garip maceraları başlar. Kitabı sevdim diyemem. Ama garip bir deneyimdi. Özellikle sonlara doğru okumakta çok zorlandım. Kitabı sanki gerçekten de William yazmıştı. Her satırı kendine özgü garip, ucube havası ile dolup taşıyordu. Belki Kurt Vonnegut'u sevme sebebim de budur. O garip olay örgüsü  ve kahramanlarının ötekiliğidir...

Aşk bulduğun yerdedir. Onu aramak aptalca. Hem zehirlenebilirsin de.

"Tarih bir sürprizler listesidir" dedim. "Bizi yalnızca yeniden şaşırmaya hazırlayabilir.

"Ülkeme kardeşlikten başka barış da getirmek isterdim." diye devam ettim. "Ne yazık ki, barış diye bir şey yok. Onu buluyoruz. Kaybediyoruz. Tekrar buluyoruz. Tekrar kaybediyoruz

20 yorum:

  1. Çok garip ama ilgi çekici bir konu. Merak ettim. :)
    Bu arada başlığın başına ya da sonuna (BCP Ocak) yazısını eklersen gözden kaçmamış olur. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. merhaba teşekkür ederim tavsiye için:)

      Sil
  2. Bu yılki BCP’ye ben de katıldım. İnşallah verimli bir yıl olur. :)
    Bu yazarı daha önce duymamıştım. Eserlerini merak ettim doğrusu.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. bene ilk defa katıldım. Çok heyecanlıyım. Güzel ve keyifli bir maraton olur umarım:)

      Sil
  3. Konu ilginçmiş...
    Bir bakayım bu kitaba ben.
    Keyifli okumalar

    YanıtlaSil
  4. yazarın bikaç kitabını okudum bunu bilmiyordum pekiii :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. kitabın basımı yok galiba bende e kitap olarak okudum.

      Sil
  5. Vonnegut henüz hiç okumadığım bir yazar, yıllardır aklımda ama hala elim gitmiyor. Belki de zamanı vardır diyerek içimde demlenmeye bıraktım bu hissi.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. benim o şekilde içimde demlenmeye bıraktığım yazarlar var gerçekten her yazarı okumanın bir zamanı var.

      Sil
  6. Teşekkür ederim İlkay. Kitaplar hakkında yorum yapma konusunda berbatım bu konuda gelişmeye çalışıyorum:)

    YanıtlaSil
  7. Yazari tanimiyordum ama bu kitabin ilginc bir konusu varmis, cocuklar da gercekten zekiymis, her ne kadar surrealist resimden hoslassam da edebiyatda bunu nasıl bulurum hicbir fikrim yok. Ozellikle cocuklarin hayata bakis acisina dair verdiginiz ipuclarindan bende de boyle farkli bir ufuk actiginiz icin tesekkur ederim. Bir sonraki BCP yazisinda görüşürüz.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Rica ederim Deniz. Bir daha ki yazı da görüşmek üzere

      Sil
  8. Eşsiz bir okuma deneyimiymiş, bayıldım :) Kitabı da not aldım.

    YanıtlaSil
  9. Ellerine sağlık aramıza hoş geldin. Tanıtım çok ilginç ve okunmak için insanın içini gıdıklayan bir duyguya sahip ya da tanıtımın bende bu duyguyu uyandırdı bilemedim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aslında kitabın kimsenin ilgisini çekmeyeğini düşünmüştüm bu yazıyı yazarken garip bir şekilde ilgi uyandırdı bende şaşırdım kaldım.
      Teşekkür ederim. İlk defa bir okuma etkinliğine katıldığım için mutlu ve heyecanlıyım.

      Sil
  10. Gerçekten aşırı ilgi çekici bir yazı olmuş. Başlarken bana hitap etmiyor gibi diyordum ama metinde ilerledikçe alıp okumak istedim. Ellerinize sağlık. Hemen araştırıyorum yazarı ve kitabı. Teşekkürler. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Rica ederim. Umarım seversiniz genelde insanlar ya çok seviyor yahut hiç sevmiyor. Bir garip stili var işte.

      Sil
  11. ilgi çekici bir inceleme olmuş belki normalde dikkatimi çekmezdi ama anlatımınla çok merak ettim kitabı :)

    YanıtlaSil