5 Mayıs 2020 Salı

Sirkadiyen ritmimi tutturdum!

 Merhaba çocuklar  merhaba cümleten 
Ne güzel  demiş  Nietzsche abimiz "ÖyIe koIay bir sanat değiIdir uyumak; onun uğruna, bütün gün uyanık durmak gerekir."
Bir ara bir  heyecanla sabah 5.30 ta kalkayım  desemde çoğumuzun  yaptığı  bir hataya düştüm. Seri üretim  hatası.Kendimize uygun olup  olmadığını  düşünmeden  "a onda  güzel  durmuş  banada yakışır "diye aldığımız  kıyafetler  gibi. entel olmak adına okuduğumuz   kitaplar, yapmaya  başladığımız  alışkanlıklar  ve belkide içtiğimiz  kahveler.
Bana ne iyi geliyor  ben neyi severim düşünmeden  yapılan  bunca şeyler  sadece bir kostüm  giyen  ama aslında  kurt olan kırmızı  başlıklı  kız  hikayesine  benzer.Bende topluluktan ayrıldığımız  şu  zamanlar yeni yeni farkına  varıyorum. Aslında  bana ait  zannettiğim  ve bana ait olmayan ve hatta bana hiç  iyi gelmeyen  alışkanlıkları.
Ilk başta  gece kuşu  değilim.Kitap okumak için  uyanık  kaldığım zamanlar hariç  hiç bir  verimi  olmayan  zaman öldürmedir 12 den sonra uyanık  kalmak en azından  benim için.
Sonra üniversitede öğrendiğim  sirkadiyen ritmi geldi.Insanin iç  saati demek kısaca.Ic saatimizin kadranı  şaşırmamak onu iyi tanımak  gerekiyor.
Sabah  5 te uyanınca  gün  doğmamış  ahali uykuda  ne yapacaksın. En iyisi kendime entegre  ettim.Akşam  12 de  balkabağı  arabasına  koşan  külkedisi  gibi yatağıma  koşuyorum.öğlen  meksikalıların  siesta  bizim şekerleme, kestirme; batı dünyasında “After-dinner nap”, denilen Islam dininde ise Kaylule diye geçen  o güzel  öğlen  uykusu.
Gün içerisinde iki kez vücut ısısı düşer.
Birisi sabaha karşı 03.00 sıralarında, diğeri ise öğleden sonra 14.00- 15.00 saatleri arasında olur. İnsanların öğle yemeğinin ağırlığına bağladığı bu rehavet dönemi, aslında vücudun uykuya en meyilli olduğu saat dilimidir.

Zaten böyle  bir  kore filmi bile var "öğleden  sonra saat 3.15 " diye.
Yani sevgili okur akşam  erken yatıp  sabah 7-8 gibi kalkıp  günü  parçalara  bölüp ,öğlende uyuyunca anladım  zamanın  ne çok  olduğunu  ve kendimiz için  en verimli uyku düzenini  bulup tutturmanın  ne denli önemli  olduğunu. Gün  içinde  verimim arttı uykum hafifledi ve alarm bile kurmadan uyanır  oldum ki bu baya "hayrete mucib"
Oğullar  ve rencide ruhlardaki cemal olsa gözlerini  belertip böyle  derdi."Hayrete mucip yaniii"
Esen kalın.güzel  rüyalarınız ,bitmeyen hülyalarınız  olsun.

12 yorum:

  1. Ben de kesinlikle öğlen uyumayı sevmem, şekerleme tadında bile olmuyor. Çok yorulursam belki. Hayrete mucip güzel bir tabirmiş, bilmiyordum bunu cahillik işte :)

    YanıtlaSil
  2. benimde düzenli bir ritmim vardı ama karantina donemi yüzüden bozuldu. Nasıl toparlarım bilmiyorum.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Dene başka baska zamanlarda uyu uyan.ama uykun iyi olmayınca hic bir sey zevk vermiyor gün verimli geçmiyor

      Sil
    2. Kusuru bakmayın anca fırsatım oldu gördüm. Teşekkür ederim öneriniz için:)

      Sil
  3. Ben genel de erken yatar erken kalardım. Ama şuan bütün düzenim bozuldu. Sürekli bir uyku halindeyim

    YanıtlaSil
  4. Çocuklardan dolayı öğlen uyuyamasam da bende erken yatıp erken kalkmayı seven bir tipim.
    Çocukları da öyle alıştırdım. Ki bu duruma çoğu kişi şaşırıyor. Nasıl erken yatırıyorum diye. Rutin önemli dediğiniz gibi.
    Alışınca kurulan alarmlar gereksiz oluyor. Biyolojik saat miydi o, bir saatinde açılıyor o gözler her sabah saat 6 buçukta.
    😁 kızanım sağolsun

    YanıtlaSil
  5. "Erken kalkan yol alır." diye boşa dememişler. Şu sosyal mesafeli günlerde evde geçirdiğim zaman çokça arttı, gün düzenim iyice şaştı, gece 2'de 3'te yatıp sabah 10 gibi kalkınca canım sıkılıyor. Aslında geceden aldığımdan çok rahatsız değilim, ama sabahlarım heba oluyor. Erken kalkmak lazım :) Neşeli ve sağlıklı sevgilerle :)

    YanıtlaSil
  6. gün doğarken kalkabilmeyi çok isterdim ama sersem gibi oluyorum. 7 den öncesi zor benim için de :)

    YanıtlaSil
  7. Ben de hep öyle yaparım. Sabah erken kalkmayı seviyorum. Öğleden sonra kısa bir kestirme. Sonra gece keyfi.Gece keyfi dediysem sabahlamıyorum tabi. Uyumazsam saat sekizde tavuk gibi yatıyorum :)

    YanıtlaSil
  8. Ben yıllardır uyku konusunda vücudumu dinlerim, ne zamandan beri alarm kurmadan uyandığımı hatırlamıyorum bile. Vücudumun ihtiyaç duyduğu anda uyurum bu bazen akşam 9 olur bazen 12 olur, çok ender 12 yi geçer. Uyanmak için de uykumun bitmesini beklerim. Bu genellikle 06-07 aralığında olur. Ender olarak 4-5 aralığında ve 8-9 aralığında uyanırım. Yorgunluğuma, ertesi günkü iş yoğunluğuma göre vücudum ayarlar uyku düzenimi. Öğlen işte olduğum için imkanım olmuyor ama haftasonları 30 dk lık, en fazla 45 dk lık nap deniyorum ve uyandığımda enerjik oluyorum. Güzel yazıydı.

    YanıtlaSil
  9. Erken kalkınca zaman daha bir bereketli ve verimli geçiyor. Geç kalkmak insanın motivasyonunu da düşürüyor bence. Ben de gecekuşlarından değilim. ^-^

    YanıtlaSil
  10. uyku çok severiim. şimdilerde gündüz uyuyom. öğlen uykusu da çok severiiim :) ama sabah erken kalkmak en iyisi tabeee :)

    YanıtlaSil